• Featured

iPhone 6 Will Look Like

Solar Powered UAVs To Replace Satellites

• Saturday, October 12, 2013

Hari terakhir di Singapura dimulakan dengan menghadiri Applied Assurance of Learning Seminar anjuran AACSB. Ini adalah seminar terakhir dalam siri seminar yang dihadiri di Singapura. Kandungan seminar hampir sama seperti Assurance of Learning Seminar yang dihadiri ketika berada di hari keempat dan kelima di Singapura. Pendapat peribadi saya, Applied Assurance of Learning Seminar sesuai sebagai 'refresher course' untuk Assurance of Learning.

Dalam seminar ini, ada tiga orang peserta dari Universiti Utara Malaysia terdiri daripada dua orang pensyarah dan seorang penolong pendaftar. Seminar dimulakan dengan diskusi tentang isu-isu menekan bagi sekolah-sekolah bisnes dalam perlaksanaan Assurance of Learning. Banyak masa kami di dalam seminar dihabiskan dengan penumpuan terhadapa pembinaan programme Learning Goals (LG) dan rubrics yang baik, mengikut ciri-ciri yang digariskan oleh AACSB. Di akhir seminar kami terus berkongsi dan berdiskusi tentang isu-isu perlaksanaan Assurance of Learning.

Jam 5 petang, seminar berakhir dan saya mengucapkan selamat tinggal kepada fasilitator dan peserta seminar lain. Selepas solat Asar, aku bersama teman sekerja mendapatkan teksi untuk ke lapangan terbang. Dalam 6.20 petang, kami dapat menaiki teksi yang seperti teksi buruk, tapi bila dinaiki masih selesa. Sepanjang perjalanan ke lapangan terbang, pemandu teksi berbangsa Cina Singapura, umurnya dalam 50-an tidak lokek berkongsi cerita. Banyak input tentang Singapura kami perolehi dari beliau antaranya tentang tempat-tempat menarik, bisnes perjudian dan pelacuran, bangsa asing, tekanan ekonomi, masalah harga rumah dan tanah, biaya perubatan dan lain-lain lagi. Lebih kurang jam 7.15 malam kami sampai di Lapangan Terbang Changi. Tambang yang dikenakan SGD26.20, agak mahal berbanding tambang sebelumnya dengan menaiki teksi Hyundai Sonata dari lapangan terbang ke hotel hanya SGD20.20.

Sampai di Lapangan Terbang Changi, kami terus ingin mendaftar masuk tapi kaunter masih belum buka sehinggalah jam 7.45 malam barulah kaunter daftar masuk Firefly buka. Kami singgah makan nasi lemak di satu restoran Indonesia. Tak sempat saya nak ambil gambar kerana kelam kabut ingin ke balai pelepasan. Lebih kurang jam 8.40 kami masuk ke balai pelepasan, namun kapal terbang yang ditunggu tak kunjung tiba. Keadaan ini berlaku disebabkan kapal terbang kekurangan minyak untuk pulang ke Subang. Lalu kapal terbang perlu menunggu giliran untuk mengisi minyak. Jam 11 malam baru kami dapat menaiki kapal terbang dan sampai di Subang lebih kurang jam 12.15 pagi.

Anak-anak dan isteri kepenatan menunggu dari jam 10 malam. Jam 1.30 pagi baru kami sampai di rumah. Selamat tinggal Singapura!

Singapura: Hari Terakhir

Posted at  Saturday, October 12, 2013  |  in  Travelog  |  Read More»

Friday, October 11, 2013

Hari kelima di Singapura. Aku terus berseminar dari jam 8.30 hingga jam 2.30 petang. Seminar diteruskan dengan perbincangan tentang kriteria-kriteria membina Learning Goals dan Rubrics. Selebihnya perbincangan berlegar sekitar tip-tip melaksanakan Assurance of Learning di institusi pengajian tinggi.

Sekitar jam 4.30 petang, selepas menunaikan solat Asar, aku menuju ke Orchard Road. Destinasinya adalah pusat membeli belah Takashimaya. Menurut seorang kawan, ada jualan murah sedang berlangsung. 15 minit berjalan kaki, aku sampai di sana. Banyak jualan murah baju, beg tangan, kasut dan baju kanak-kanak. Harga runtuh yang paling menarik perhatian dan lebih murah berbanding Malaysia adalah kasut. Kasut-kasut seperti Timberland, Geox, Ecco, Rockport, Clarks dan Lacoste semuanya lebih murah 50-60% berbanding harga di Malaysia. Jika di Malaysia harga kasut-kasut tersebut mencecah RM500-600. Tapi aku sekadar tengok saja. Hasilnya cuma baju-baju murah untuk anak dan isteri. Harganya berpatutan, kalau di Malaysia tak dapat harga tersebut.

Aku pulang ke hotel kebasahan kerana hujan yang lebat melanda Singapura. Hari terakhir di Singapura esok sebelum pulang ke Malaysia pada malamnya. InsyaAllah.

Sesi penutup
    Bersama Professor Arthur dari National Yunlin University, Taiwan
    Sijil
    Isetan, Orchard Road
    Takashimaya, Orchard Road

Di hadapan Shaw Brothers. Hujan turun mencurah-curah.
    Hujan lebat di Singapura

Singapura: Hari Kelima

Posted at  Friday, October 11, 2013  |  in  Travelog  |  Read More»

Sesi penutup
    Bersama Professor Arthur dari National Yunlin University, Taiwan
    Sijil
    Isetan, Orchard Road
    Takashimaya, Orchard Road

Di hadapan Shaw Brothers. Hujan turun mencurah-curah.
    Hujan lebat di Singapura

Wednesday, October 09, 2013

Hari keempat di Singapura. Aku terperap di hotel hari ini. Malas keluar ke tempat-tempat yang membuatkan kepala aku makin pening. Bos dari hari pertama asyik SMS dan email, nak berseminar pun kurang tenang. Fokus! Fokus! Fokus!

AACSB Assurance of Learning Seminar bermula jam 8.30 pagi. Ini adalah siri kedua dalam siri seminar yang dianjurkan AACSB pada kali ini. Peserta lebih ramai berbanding seminar sebelum ini dan hampir 90% peserta adalah dari Taiwan dan China. Peserta lain adalah minoriti; Malaysia, Japan, Korea, Singapura, Perancis, Arab Saudi, Filipina dan Indonesia.

Seminar ini membincangkan proses Assurance of Learning (AoL) dalam konteks AACSB. Dalam konteks Malaysia ianya lebih dikenali sebagai Outcome Based Education (OBE). Istilah OBE adalah tidak asing bagi peringkat pengajian tinggi di Malaysia kerana jaminan kualiti program yang ditawarkan di institusi pengajigan tinggi wajib untuk melaksanakan proses ini.

Seminar bermula dengan membincangkan masalah-masalah yang dihadapi institusi pengajian tinggi dalam usaha melaksanakan proses AoL. Terdapat lebih dari 20 isu yang disenaraikan sebagai isu yang menekan institusi pengajian tinggi dalam perlaksanaan AoL. Hari pertama tamat dengan perbincangan tentang Learning Goals (LG).

Seusai seminar pada jam 4, aku terus ke bilik, mandi, solat, makan buah pisang dan nenas, makan mi segera dan menghadap komputer dari beberapa jam lepas hingga ke saat ini. Menunggu dua hari lagi sebelum pulang ke Malaysia. Di sini aku rindukan laungan azan, masjid dan solat berjemaah. Terasa hati akan mati kalau berterusan begini tanpa laungan takbir bergema. Lalu aku menyelusuri laman http://www.haramain.info , melihat keindahan solat di Haramain dan mendengar syahdu dan merdu laungan azan dari tanah suci. Allahuakbar!

Kandungan Seminar Assurance of Learning

Jadual 2 hari

Fasilitator Arun dan Eileen

Bilik Penang 1

Singapura: Hari Keempat

Posted at  Wednesday, October 09, 2013  |  in  Travelog  |  Read More»

Kandungan Seminar Assurance of Learning

Jadual 2 hari

Fasilitator Arun dan Eileen

Bilik Penang 1

Tuesday, October 08, 2013

Hari ini adalah hari ketiga aku berada di Singapura. Baru tiga hari berjauhan dengan keluarga, rindu semakin menebal. Singapura tidaklah jauh sebenarnya dari Kuala Lumpur, tapi memandangkan ia bukanlah bumi Malaysia, maka satu perasaan lain hadir.

Hari ini merupakan hari kedua AACSB Business Accreditation Seminar. Perbincangan kami tetap dalam skop untuk memahami isi kandungan dokumen standard. Ramai peserta seminar yang baru ingin memahami AACSB standard mungkin agak keliru dengan apa yang disampaikan. Dari kalangan institusi yang datang, banyak juga institusi yang baru berkira-kira ingin jadi ahli. Nyata projek ini perlukan komitmen, masa, tenaga dan perancangan sumber kewangan yang mantap. Tambahan pula proses mendapatkan akreditasi AACSB ini mengambil masa yang lama dan perlu perancangan rapi.

Jam 12, kami rehat selama satu jam untuk makan tengahari. Menu hampir sama seperti semalam cuma ditukar kepada nasi goreng. Cukuplah makan untuk mengalas perut.

Jam 4 petang, seminar tiba ke penghujung. Aku tak sempat mengucapkan selamat jalan kepada delegasi UiTM (Dr Jaafar Pyeman) dan UTM (Dr Salbiah). Sambil bergambar kenangan dengan fasilitator dan delegasi universiti lain sempat aku mengucapkan selamat jalan kepada delegasi UniKL. Menariknya, delegasi UniKl iaitu En. Zulkarnian (orang Lambor Kanan) dan Nur Ayuni datang menaiki bas. Kereta mereka ditinggalkan di Johor Bahru.

Selepas solat Asar, aku bergegas dalam pencarian makanan halal. Rujukan untuk mencari restoran makanan halal adalah laman web Majlis Ugama Islam Singapura (MUIS). Destinasi yang aku ingin tuju adalah restoran-restoran ayam penyet di Lucky Plaza dan beberapa restoran di ION Orchard. Penat berjalan hampirt 2km ke ION Orchard, restoran Burger King yang aku senaraikan tiada di lokasi, manakala restoran lain yang aku senaraikan semuanya bertulisan Cina dan tidak mempamerkan tanda halal MUIS di depan kedai. Runsing!

Terus aku keluar dari ION Orchard dan menuju ke Lucky Plaza. Dalam perjalanan ke Lucky Plaza aku singgah di Paragon, terdapat beberapa restoran yang diiktiraf MUIS di situ antaranaya Old Chang Kee dan Fish n Co, tapi aku tak ada hari nak makan snek. Terus ke Lucky Plaza, di situ banyak kedai elektronik dan kedai-kedai cenderahati. Banyak juga kedai-kedai Filipino. Terus ke restoran-restoran ayam penyet, namun melihatkan keadaan semua kedai yang agak sesak terus aku tawar hati. Lalu aku berjalan pulang dengan hampa.

Dalam perjalan pulang ke hotel, restoran McDonalds melambai-lambai, namun aku terkenangkan yang McDonalds yang jelas-jelas menyumbang kepada ekonomi musuh-musuh Islam, terus aku batalkan niat untuk membeli McDonalds. Sudahnya, burger Wendy's menjadi santapan makan malam aku. Restoran tersebut memang dalam senarai MUIS dan mempamerkan tanda halal secara jelas di pintu masuk.

Cukup untuk hari ini, lihat gambar untuk tatapan.

Singapura: Hari Ketiga

Posted at  Tuesday, October 08, 2013  |  in  Travelog  |  Read More»

Cukup untuk hari ini, lihat gambar untuk tatapan.

Monday, October 07, 2013

Hari ini dari pagi sampai ke petang, aku berada di bilik seminar menghadiri AACSB Business Accreditation Seminar. Nyata aku masih belum segar sepenuhnya dari kepenatan semalam, esok pula menanti seminar sambungan hari ini.

Seminar dijalankan di hotel yang sama tempat aku menginap. Aku hanya turun menaiki lif. Jam 7.30 pagi aku berada di hadapan bilik seminar namum masih belum ramai peserta yang datang walaupun masa pendaftaran menunjukkan jam 7.45 pagi. Peserta pertama yang aku jumpa adalah Dr. Salbiah dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Kuala Lumpur.

Ramai juga peserta dari Malaysia antaranya, UniKL, KDU dan UiTM. Selebihnya adalah peserta-peserta luar negara dari insitusi-institusi pengajian tinggi sekitar Asia antaranya Indonesia, Taiwan, Pakistan, India, Korea, Jepun dan China. Syukur pada Allah menemukan aku dengan pelbagai jenis bangsa dan budaya. Ada yang boleh diperhatikan dan dipelajari.

Seminar berjalan dengan lancar kecuali sistem siaraya yang kurang menyenangkan. Situasi itu berlanjutan sampai ke petang. Jam 12 tengahari, kami dibawa ke tempat untuk makan tengahari. Peserta yang memesan menu halal diasingkan ke tempat lain. Menunya satu mangkuk kecil nasi beriyani, berlaukkan ayam rendang, sedikit daging kambing, tempe dan ikan masam manis. Seperti kurang sesuai makan nasi beriyani dengan rendang. Namun, Alhamdulillah, dapat juga menikmati nasi.

Selepas habis seminar, aku menghabiskan masa di dalam bilik. Malas nak meredah kesesakan kota Singapura ini. Cukuplah menu ini untuk santapan makan malam.

Singapura: Hari Kedua

Posted at  Monday, October 07, 2013  |  in  Travelog  |  Read More»

Sunday, October 06, 2013

Bermula hari ini 6 Oktober hingga 11 Oktober, aku akan berada di Singapura kerana menghadiri seminar yang dianjurkan AACSB International. Lain kali aku akan ceritakan tentang AACSB. Ini kali pertama aku ke Singapura, mungkin ada sedikit perasaan teruja ingin pergi ke sebuah negara yang dikatakan maju dan rakyatnya punya taraf kehidupan yang tinggi. Aku teruja melihat ketamadunan lain.

Isteri menghantar aku ke Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, Subang, seawal jam 7 pagi. Anak-anak dimandikan di sana. Selepas mendaftar masuk, kami sarapan pagi dan pelepasan pada jam 9.40 pagi. Aku hampir-hampir terlepas penerbangan gara-gara tersilap masuk tempat menunggu. Jam 9.20 pagi baru aku sedar aku di tempat yang salah. Mujur proses lancar di kaunter imigresen.

Ini juga kali pertama aku menaiki kapal terbang FireFly. Perjalanan ke Singapura mengambil masa lebih kuran 1 jam 10 minit. Kapal terbang FireFly ini terbang dengan baik cuma agak bising. Masa mendarat pula agak menakutkan akibat dari impak penurunan lalu berlaku gegaran yang agak dahsyat.

Sampai di Lapangan Terbang Antarabangsa Changi, aku melalui proses imigresen yang agak lama disebabkan ramai orang. Tiada masalah untuk imigresen tapi bagasi pulak tak kunjung tiba. Mujur ada pekerja yang menunjukkan di mana letaknya bagasi aku. Aku adalah penumpang terakhir yang mengambil bagasi.

Hampir jam 12 tengahari, seterusnya aku mencari sumber makanan halal. Setelah beberapa hari membuat carian di Internet, aku tahu beberapa restoran yang mendapat pengesahan Majlis Ugama Islam Singapura (MUIS). Tanpa menunggu lama, aku memilih untuk pergi ke restoran Central Thai dan memesan daging masak lada hitam dan limau ais. Sementara menunggu hidangan, aku berbalas WhatsApp dengan isteri dan rakan-rakan. Rasa masakan mereka tidak banyak beza dengan masakan Siam di Malaysia. Tiada masalah untuk menghabiskan nasi sambil tambah sekali. Kos untuk masakan tengahari ini ialah SGD19.70.

Seterusnya perjalanan ke hotel dengan menaiki teksi dari lapangan terbang. Tiada ulat teksi, para penumpang beratur dan terus ditunjukkan mana teksi yang perlu dinaiki. Perjalanan ke hotel lebih kurang 20km lancar tanpa sebarang kesesakan lalulintas. Dan cajnya ialah SGD20.20.

Aku mendaftar di Hotel Trader's tanpa sebarang masalah kerana, semuanya telah diuruskan oleh syarikat tempat aku berkerja. Aku ditempatkan di tingkat 11 bilik deluxe dan nyata ruangan yang agak kecil dan perabot lama untuk harga lebih dari USD250 nampaknya seperti tidak berbaloi. Jangan banyak komen sebab ianya percuma. :)

Selepas Asar aku keluar dari hotel untuk mencari lagi sumber makanan halal untuk makan malam. Destinasiku ialah Orchard Road. Namun hampir 2 jam berjalan kaki, hasilnya mengecewakan. Akhirnya aku hanya beli pisang, tomato kecil, roti yang disahkan halal JAKIM dan juga mi segera yang disahkan halal MUIS. Makan malam hari ini menghadap mi segera bersama salad tomato, pisang dan kopi.

Sekian untuk hari ini.

Singapura: Hari Pertama

Posted at  Sunday, October 06, 2013  |  in  Travelog  |  Read More»

Sekian untuk hari ini.

Monday, June 21, 2010

Peringkat-peringkat sembahyang, nilaikan dimana tahap sembahyang kita. Dalam era membaiki diri ini, kita cuba check sembahyang kita, nanti akan terjawab kenapa kita tidak dibantu, dan ini juga gambaran secara keseluruhannya, mengapa umat islam terbiar dan tiada pembela dan umat islam kini tidak lagi menjadi umat yang agung seperti dulu.

Golongan 1. Kita boleh lihat hari ini sudah ramai umat islam yang tak sembahyang, bahkan ramai juga yang tak tahu nak sembahyang, mereka telah jatuh kafir. Imam Malik kata jatuh kafir kalau tak sembahyang tanpa sebab. Imam Syafie kata jatuh fasik kalau ia masih yakin sembahyang itu fardu.

Golongan 2. Orang yang mengerjakan sembahyang secara zahir sahaja, bacaan pun masih tak betul, taklid buta, main ikut-ikut orang sahaja. Tidak mempelajari cara-cara untuk solat secara rasmi atau tidak. Ilmu tentang sembahyang tiada. Golongan ini tertolak bahkan berdosa besar dan hidup dalam keadaaan derhaka kepada Allah Taala.

Golongan 3. Orang yang mengerjakan sembahyang, bahkan tahu ilmu mengenai sembahyang, tetapi tak boleh lawan nafsu terhadap tarikan dunia yang kuat. Jadi mereka ini sekejap sembahyang, sekejap tidak. Kalau ada masa dan mood baik ia sembahyang, kalau sibuk dan terkocoh kacah, ada program kenduri, pesta ria, berziarah, bermusafir, letih dan penat, maka ia tak sembahyang.Orang ini jatuh fasik.

Golongan 4. Orang yang sembahyang, kalaupun ilmunya tepat, fasih bacaannya, tetapi tak khusyuk kalau diperiksa satu persatu bacaannya, lafaznya banyak yang dia tak faham, fikirannya tak terpusat atau tak tertumpu sepenuhnya pada sembahyang yang dilaksanakannya itu disebabkan tak faham apa yang dia baca.Cuma main hafal saja. Jadi fikirannya terus tertumpu pada dunia dan alam sekelilingnya. Fikirannya mengembara dalam sembahyang,orang ini lalai dalam sembahyang. Neraka wail bagi orang ini.

Golongan 5. Golongan yang mengerjakan sembahyang cukup lima waktu, tepat ilmunya, faham setiap bacaan sembahyang, fatihahnya, doa iftitahnya, tahiyyatnya, tapi tak dihayati dalam sembahyang itu. Fikirannya masih melayang mengingatkan perkara dunia, dek kerana faham saja tetapi tidak dihayati. Golongan ini dikategorikan sebagai sembahyang awamul muslimin.

Golongan 6. Golongan ini baik sedikit dari golongan yang ke lima tadi, tetapi main tarik tali didalam sembahyangnya, sekali sekala khusyuk, sekali sekala lalai pula. Bila teringat sesuatu didalam sembahyangnya, teruslah terbawa bawa, berkhayal dan seterusnya. Bila teringat Allah secara tiba tiba maka insaf dan sedarlah semula, cuba dibawa hatinya serta fikirannya untuk menghayati setiap kalimat dan bacaan didalam sembahyangnya. Begitulah sehingga selesai sembahyangnya. Ia merintih dan tak mahu jadi begitu, tapi terjadi jua. Golongan ini adalah golongan yang lemah jiwa. Nafsunya bertahap mulhamah (ertinya menyesal akan kelalaiannya dan cuba baiki semula, tapi masih tak terdaya kerana tiada kekuatan jiwa). Golongan ini terserah kepada Allah.Yang sedar dan khusyuk itu mudah mudahan diterima oleh Allah, mana yang lalai itu moga moga Allah ampunkan dosanya, namun tiada pahala nilai sembahyang itu. Ertinya sembahyangnya tiada memberi kesan apa apa.

Golongan 7. Golongan yang mengerjakan sembahyang yang tepat ilmunya, faham secara langsung bacaan dan setiap lafaz didalam sembahyangnya. Hati dan fikirannya tidak terbawa-bawa dengan keadaan sekelilingnya sehingga pekerjaan atau apa pun yang dilakukan atau yang difikirkan diluar sembahyang itu tidak mempengaruhi sembahyangnya. Walaupun ia memiliki harta dunia, menjalankan kewajiban dan tugas keduniaan seperti perniagaan dan sebagainya namun tidak mempengaruhi sembahyangnya. Hatinya masih dapat memuja Allah didalam sembahyangnya. Golongan ini disebut orang-orang soleh / golongan abrar / ashabul yamin.

Golongan 8. Golongan ini seperti juga golongan tujuh tetapi ia mempunyai kelebihan sedikit iaitu bukan saja faham, dan tak mengingati dunia didalam sembahyangnya, malahan dia dapt menghayati setiap makna bacaan sembahyangnya itu, pada setiap kalimah bacaan fatihahnya, doa iftitahnya, tahiyyatnya, tasbihnya pada setiap sujudnya dan setiap gerak gerinya dirasai dan dihayati sepenuhnya. Tak teringat langsung dengan dunia walaupun sedikit . Tapi namun ia masih tersedar dengan alam sekelilingnya. Pemujaan terhadap Allah dapat dirasai pada gerak dalam sembahyangnya. Inilah golongan yang dinamakan golongan Mukkarrabin (Yang hampir dengan Allah)

Golongan 9. Golongan ini adalah golongan yang tertinggi dari seluruh golongan tadi. Iaitu bukan saja ibadah sembahyang itu dijiwai didalam sembahyang malahan ia dapat mempengaruhi di luar sembahyang. Kalau ia bermasalah langsung ia sembahyang, kerana ia yakin sembahyang punca penyelesai segala masalah. Ia telah fana dengan sembahyang. Sembahyang telah menjadi penyejuk hatinya. Ini dapat dibuktikan didalam sejarah, seperti sembahyang Saidina Ali ketika panah terpacak dibetisnya. Untuk mencabutnya, ia lakukan sembahyang dulu, maka didalam sembahyang itulah panah itu dicabut. Mereka telah mabuk dengan sembahyang. Makin banyak sembahyang makin lazat, sembahyanglah cara ia nak lepaskan kerinduan dengan tuhannya. Dalam sembahyanglah cara ia nak mengadu-ngadu dengan Tuhannya. Alam sekelilingnya langsung ia tidak hiraukan. Apa yang nak jadi disekelilingnya langsung tak diambil peduli. Hatinya hanya pada Tuhannya. Golongan inilah yang disebut golongan Siddiqin. Golongan yang benar dan haq.

Setelah kita nilai keseluruhan 9 peringkat sembahyang itu tadi, maka dapatlah kita nilai sembahyang kita di tahap yang mana. Maka ibadah sembahyang yang boleh membangunkan jiwa, membangunkan iman, menjauhkan dari yang buruk boleh mengungkai mazmumah, menanamkan mahmudah, melahirkan disiplin hidup, melahirkan akhlak yang agung ialah golongan 7, 8 dan 9 sahaja. Sembahyangnya ada kualiti, manakala golongan yang lain jatuh pada kufur fasik dan zalim.

Jadi dimanakah tahap sembahyang kita? Perbaikilah diri kita mulai dari sekarang. Jangan tangguh lagi. Pertama-tama soalan yang akan ditujukan kepada kita di akhirat nanti ialah solat / sembahyang kita. Marilah bersama membaiki solat kita agar segara dapat bantuan dari Allah, agar terhapuslah kezaliman, semoga tertegak kembali daulah Islam.Insya Allah...Marilah kita berMUHASABAHDimanakah solat kita?.Adakah solat yang kita lakukan itu telah menunjukkan kesannya dalam gerakan kita/penglibatan kita/tanggungjawab kita sebagai seorang ahli jemaah?.Moga kita bersama harapkan solat kita itu benar-benar menjadi tiang agama.
    Adakah segalanya yang kita lakukan kelmarin...hari ini dan esok hasil kesan solat kita?.Oleh itu bersama-samalah kita saling mengingati antara satu sama lain..

Mengapa Ibadah Sembahyang Tidak Membangunkan Insan

Posted at  Monday, June 21, 2010  |  in  Tazkirah  |  Read More»